Wekelijks sporten: Hoe hou je het vol?

22 april 2018

Wekelijks sporten: Hoe hou je het vol?

We beginnen altijd met goede moed en de beste bedoelingen maar wat doe je als je eens een week echt niets kan doen van sport? Hoe kan je “actief zijn” terug in jouw wekelijkse routine krijgen en wat zijn de valkuilen? Hier zijn 4 stappen om de draad terug op te pikken.

1. STEL DOELEN

Weet waar je naartoe wil werken. Kies voor doelen die meetbaar zijn en plak er een bepaalde streefdatum (tijd) op. Maak ze zo specifiek mogelijk, maar hou ze realistisch. Daag jezelf uit maar weet dat je conditie of kracht opbouwen tijd vraagt. Bovenal, zorg dat je plezier beleeft tijdens het streven naar je doelen.

Wil jij bijvoorbeeld 10 km kunnen lopen? Schrijf je dan zeker in voor een bepaalde stratenloop en zet de datum in je agenda. Wil je hem gewoon uitlopen of loop je voor een bepaalde tijd? Ook dat is belangrijk om voor jezelf uit te maken. Plan je opbouw zowel op vlak van trainingen als op vlak van eventuele andere wedstrijden. Je kan een obstacle run van 5 km doen om jezelf uit te dagen. Zo blijf je gemotiveerd en kan je een lange voorbereiding overbruggen met kleinere, tussentijdse doelen.

Wil je afvallen of een fitter lichaam, probeer dan hetzelfde te doen. Bepaal de stappen die je zal moeten ondernemen om je doel te bereiken maar weet dat een cijfer op de weegschaal eigenlijk niet het beste streefdoel is. Je zal meer wegen wanneer je meer spier hebt, maar spier zorgt er ook voor dat je lichaam er fit, gezond en slank uitziet. Wat te doen dan? Wel, stel doelstellingen op vlak van kracht, conditie en voeding (dagelijks meer groenten eten of meer water drinken) en je zal zien dat je lichaam ook zal veranderen.

Oh, heb je je doel bereikt? Stel dan zeker nieuwe doelen op en maak ze zo uitdagend mogelijk!

2. PLAN JE WEEK

Maak wekelijks tijd vrij om je agenda erbij te nemen en te bekijken wanneer je tijd hebt of tijd kan vrijmaken om actief te zijn. Al is het maar een halfuurtje, het is nuttig en het is goed voor je gezondheid. Belangrijk is dat je op voorhand weet hoe vaak je wil gaan sporten en dit is afhankelijk van je doelen (zie 1). Wil je gewoon een gezondere levensstijl, dan is 5 keer per week een half uur aan een matige intensiteit sporten voldoende. Doe je meer, dan heb je ook een beter en groter effect.

3. SLAAP MEER

Alles begint met voldoende slaap. Je maakt doordachte en gezonde keuzes wanneer je uitgeslapen bent, je je goed voelt en gemotiveerd bent. We kennen allemaal wel het gevoel van een korte nacht en een zware werkdag waarna we nog langs de winkel moeten en onze workout nog moeten afwerken. Op zo een moment kiest je lichaam, dat moe is, voor de gemakkelijkste oplossing. Dat betekent kant-en-klare maaltijden of misschien wel gewoon een koffiekoek, veel zoetigheid, iets wat niet veel tijd en moeite kost en weinig gevarieerde voeding. Oh en die workout… daar komt al helemaal niets meer van in huis.

Hoe los je dit op?
Je kan twee dingen doen.

Oplossing 1 is om als eerste activiteit van de dag te gaan sporten. Dit is niet voor iedereen weggelegd door werk of door het feit dat niet iedereen een ochtendmens is. Je kan jezelf dit wel eigen maken. Vroeg opstaan is trainbaar! Door consequent vroeger op te staan en eerst actief te zijn, ben je er zeker van dat je steeds je vooropgestelde plan zal uitvoeren en je workout kan afvinken van je checklist.

Oplossing nummer 2 is om meer uren te slapen. Er wordt aangeraden om dagelijks toch minstens 7 à 8u slaap te hebben. Zo ben je uitgerust en ben je klaar om gezonde keuzes te maken, hard te werken en daarnaast ook nog eens een goede training te doen.

Je kan natuurlijk ook nummer 1 en 2 combineren met elkaar, maar zorg er vooral voor dat je mentaal en fysiek bent uitgerust.

4. LAAT JE BEGELEIDEN… OF TOCH MINSTENS 1 KEER

Natuurlijk kennen we ons eigen lichaam het best, maar als het op bewegen aankomt, vallen we nog vaak door de mand. Misschien ben je ook gewoon wat onzeker over de dingen die je zou willen doen en kom je daarom niet aan het sporten zelf. Dat is zeker en vast normaal. Zelf ben ik ook nog steeds geïntimideerd wanneer ik een nieuwe fitness of sportzaal binnen kom waar ik niemand ken en niets weet zijn.

Om dit patroon te doorbreken kan je eenmalig een les volgen of begeleiding vragen. Stel samen met een personal coach een individueel trainingsschema op, zodat jij weet wat je moet doen en verder aan de slag kan. Zorg ervoor dat je bij een professional terecht kan wanneer je ‘vast’ zit of niet weet hoe je verder moet opbouwen. Je kan ook heel veel informatie online vinden en als je kritisch blijft, is dit zeker ook een goede manier om meer te weten te komen over specifieke dingen.

Wanneer je weet wat je wil, kan je heel gericht hulp zoeken en vragen stellen aan de mensen die thuis zijn in een bepaalde sport of activiteit. Ga je graag naar de fitness, stel dan bijvoorbeeld de vraag om de techniek van een squat, deathlift… aan je uit te leggen. Zo wordt alles wat minder eng en ben je zeker dat wat je doet ook goed is.

CONCLUSIE

1) Stel doelen. Weet wat je wil.
2) Plan wekelijks jouw activiteiten/sport.
3) Slaap voldoende. Start je dag met een workout.
4) Laat je af en toe begeleiden.

Weet dat iedereen weleens een mindere periode heeft en dat een dag niet sporten of een workout missen menselijk is. Laat je er vooral niet door ontmoedigen en pik de draad snel terug op. Je bent je opbouw niet zo snel kwijt als je denkt hoor! Stay active.Keep working out.
YOU. GOT. THIS.

Inge

Wekelijks sporten: Hoe hou je het vol?
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x