Vetten verbranden met cardio

10 december 2018

Vetten verbranden met cardio

Vetten verbranden met cardio

De laatste tijd hoor je wel eens zeggen dat cardio helemaal niet zo goed is om vet te verbranden of om gewicht te verliezen en dat krachttraining een veel betere manier is?

Krachttraining of cardio? 

De reden waarom vaak gezegd word dat krachttraining veel beter is om gewicht te verliezen of om vetten te verbranden, is omdat krachttraining ervoor zorgt dat je meer spieren kweekt. Deze grotere spieromvang zorgt ervoor dat je rustenergie zal stijgen en dat je in rust dus meer vetten zal verbranden om energie te kunnen leveren aan je spieren. Wil hier rond wat meer uitleg, kijk dan zeker onderstaande video of lees er hier  alles over.


Kort door de bocht, zorgt krachttraining ervoor dat je lichaam in de nabije toekomst meer vetten zal kunnen verbranden. Cardio training daarentegen, zorgt ervoor dat je onmiddellijk, tijdens dat je aan je de activiteit bezig bent, een ‘hoge’ hoeveelheid aan vetten kan verbranden. Dit is het geval wanneer je aan de juiste intensiteit je training doet.

De juiste intensiteit

Hoe zit dat dan juist in elkaar en wat is die juiste intensiteit waaraan je cardio moet doen? Voor je dat goed kan begrijpen moet je eerst een paar andere dingen weten over wat je lichaam gebruikt als energiebron om te bewegen.

Hoofdzakelijk zijn er drie verschillende bronnen waaruit je lichaam energie haalt: vetten, koolhydraten en fosfocreatine. Welke van de drie je lichaam het meest gebruikt om energie te leveren, hangt af van de intensiteit van je inspanning.

Vetten als energiebron

Voor inspanningen van een lage intensiteit zoals wandelen, joggen of rustig fietsen, zal je lichaam weinig energie per seconde nodig hebben. Voor zo’n activiteiten zal je lichaam vooral vetten verbranden.

Koolhydraten/suikers als energiebron

Stijgt de intensiteit van onze inspanning, zoals bijvoorbeeld bij het fietsen of lopen aan een steviger tempo waarbij je niet meer zou kunnen praten, dan zal ons lichaam meer en meer koolhydraten gaan verbranden (naast het verbranden van vetten) om te kunnen voldoen aan de energiebehoefte van ons lichaam.

Je zou je kunnen afvragen waarom ons lichaam dan overschakelt op koolhydraten en niet gewoon vetten blijft verbranden.Vetten bevatten namelijk 9 calorieën aan energie per gram, terwijl koolhydraten maar 4 calorieën per gram bevatten.

De reden waarom je lichaam meer en meer koolhydraten verbrandt wanneer de intensiteit stijgt, is omdat je lichaam veel sneller de energie kan halen uit koolhydraten dan uit vetten. Tijdens inspanningen van een hoge intensiteit heeft je lichaam snel veel energie nodig. Moest je lichaam toch al haar energie uit vetten proberen te halen, dan zou het nooit de energiebehoefte van je lichaam kunnen bijhouden en zou je die intensiteit niet volhouden. Je bent dan dus genoodzaakt om aan een lagere intensiteit verder te doen.

Fosfocreatine als energiebron

Ga je de intensiteit van je inspanning nog hoger leggen en ga je bijvoorbeeld sprinten voor zo lang je kan. Dan gaat je lichaam zo goed als geen vetten meer verbranden, maar dan zal het naast koolhydraten ook fosfocreatine gebruiken. Dit is niet echt belangrijk voor deze blog maar we geven het je maar even mee. 

Wat staat je te doen?

Wat ben je er mee dat je dit allemaal weet?

De hoeveelheid vetten die je verbrandt, zal initieel stijgen wanneer je de intensiteit van je inspanning verhoogt. Dit blijft echter niet duren. Er is een bepaald punt waarop je lichaam een maximale hoeveelheid aan vetten aan het verbanden is. Deze intensiteit wordt de FATmax of vetdrempel genoemd. Dit is intensiteit waaraan je cardio moet doen wanneer je het maximaal aan vetten wil verbranden.

Als je een beetje kritisch nadenkt, zoals je sowieso doet als je dit leest, vraag je je misschien af of je niet aan deze intensiteit krachttraining kan doen? Dan heb je twee vliegen in één klap! Spierontwikkeling en vetverbranding.

Jammer genoeg is het heel moeilijk en eigenlijk zelfs zo goed als onmogelijk om aan je vetdrempel krachttraining te doen. Dit wil niet zeggen dat er geen momenten zullen zijn waarop je even een inspanning doet op het niveau van je vetdrempel, maar je zal tijdens een krachttraining nooit gedurende een lange tijd aan dit niveau actief zijn. Dit is wel het geval bij cardio training of duurtraining. Het is dus aangeraden om doorheen de week zowel krachttrainingen als cardio trainingen te doen. 

Jouw trainingsintensiteit

“welke intensiteit komt nu overeen met die vetdrempel?”

Je hebt een objectief iets nodig waardoor je kan waarnemen of je wel of niet aan die intensiteit bezig bent. Er zijn een aantal tests die je kan doen, maar deze kosten veel energie en worden ook vaak in een labo uitgevoerd. De gemakkelijkste manier om in de praktijk te weten of je min of meer aan je vetdrempel aan het lopen, fietsen, steppen of whatever aan het doen bent, is door na te gaan in hoeverre je nog kan praten. Wanneer je nog net een gesprek kan voeren terwijl je de activiteit bezig bent, dan weet je dat je aan je vetdrempel aan het trainen bent.

Cardio tips en tricks

Voor ik afsluit nog een paar kleine tips en tricks om rekening mee te houden wanneer je cardio gaat doen of als je aan je vetdrempel wil trainen:

  • Zorg ervoor dat je minstens 30 - 40 min aan cardio doet. Dit  omdat het ongeveer 30 minuten duurt voor jouw lichaam het hele vetverbrandingssysteem volledig heeft geactiveerd. Wil dit dan zeggen dat je het eerste halfuur van je cardio geen vetten verbrandt? Nee hoor, je verbrandt zeker vetten, maar je zal in het begin ook een beetje koolhydraten gebruiken. Train je 30 - 40 minuten dan heb je  een 10-tal minuten MAXIMALE vetverbranding achter de rug.
  • Doe je cardio ’s ochtends voor je ontbijt op een nuchtere maag? Wanneer je opstaat, is het koolhydraatreserve in je lichaam heel laag. Hierdoor zal je lichaam niet pas na 30 minuten  een maximale hoeveelheid aan vetten verbranden, maar wel al na 20 of 25 minuten. Dit zorgt er dus voor dat je op een halfuur tijd  veel meer vetten zal verbranden dan wanneer je eerst ontbijt en daarna pas gaat trainen.


Nog vragen? Stuur ons eenbericht via het contactformulier of neem eens een kijkje bij de video's!

Koen


Link sporthorloge

Ben je op zoek naar een goed sporthorloge voor jouw cardio trainingen bij te houden? Klik hier en lees alles over de Polar M600.

Sommige van bovenstaande links bevatten affiliate marketing.

Vetten verbranden met cardio
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x