Motivatie om te sporten en hoe blijf je gemotiveerd?

5 augustus 2019

Motivatie om te sporten en hoe blijf je gemotiveerd?

Of het nu gaat om sporten, werken of studeren. Motivatie en gemotiveerd blijven is belangrijk in alle aspecten van je leven. Het is logisch dat je niet voor alles even gemotiveerd bent. Wanneer de motivatie om iets te doen niet aanwezig is, is het wel nuttig om te begrijpen waarom dat het geval is en hoe je jezelf toch kan motiveren.

In onderstaande video bespreken we motivatie volgens de zelfdeterminatietheorie (ZDT). Deze theorie is uitgevonden door de slimme heren, Deci en Ryan en de theorie heeft ervoor gezorgd dat we het begrip motivatie veel beter begrijpen. 

Voor we jou uitleggen hoe je met verschillende tips je motivatie kan vergroten, moeten we je eerst uitleggen welke vormen van motivatie er zijn. Er is een heel spectrum aan manieren waarop je gemotiveerd kan worden om iets te doen. We willen natuurlijk op een juiste manier gemotiveerd zijn, zodat we niet alleen beginnen met fitnessen en sporten, maar het ook volhouden en blijven doen.

Amotivatie

Helemaal rechts op het spectrum van motivatie staat amotivatie. Dit is, zoals de naam al zegt, wanneer je geen motivatie hebt. Personen zonder enige motivatie, zijn een beetje moeilijk, want die zien het nut helemaal niet in van bijvoorbeeld bewegen en je krijgt hen dan ook op geen enkele manier actief, zelfs al hang je daar straffen aan vast. Mensen met amotivatie hebben ook geen intentie om moeite te doen of in actie te schieten en zullen nooit gemotiveerd zijn, tenzij je toch op een of andere manier tot hen door weet te dringen. Misschien heb je een beetje schrik dat je tot deze groep behoort? Dat is voor niets nodig, want het feit dat je dit aan het lezen bent, wil zeggen dat je toch iets van motivatie hebt en interesse toont om te starten of blijven sporten.

Externe motivatie

Dan schuiven we een beetje op naar rechts op het spectrum en komen we bij een vorm van motivatie die je misschien al kent: externe motivatie. Bij deze vorm zal je gemotiveerd zijn om te sporten of bewegen, maar die motivatie die je voelt, komt alleen maar voort uit de straf of beloning die aan het sporten hangt. Stel je voor dat je lief of een van je ouders je zegt dat, elke dag dat jij gaat sporten, je geen huishoudelijke taken meer moet doen, dan denk ik dat je vrij snel je sportschoenen zal aantrekken. Jammer genoeg zal na een paar keer sporten je motivatie om de beloning te krijgen, afnemen. Dat is het grootste probleem met externe motivatie, namelijk dat je wel zal beginnen met sporten, maar dat indien je de beloning of straf niet om de zoveel tijd verhoogt, je er ook snel weer mee zal stoppen. Dan zijn er dus 2 opties: je verhoogt de beloning, wat gewoon uitstel van executie is, of je zorgt dat je een andere manier van motivatie vindt.

Geïntrojecteerde motivatie

We schuiven weer iets verder op naar geïntrojeceerde motivatie. Bij deze vorm zal je gemotiveerd zijn om te sporten of bewegen, omdat je je anders schuldig zal voelen of schamen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je het eigenlijk niet zo leuk vindt om dagelijks te gaan joggen, maar je het toch doet om een schuldgevoel te vermijden. Net zoals extrinsieke motivatie, kan deze vorm ervoor zorgen dat je sporten voor een korte periode zal volhouden, maar dat wanneer het schuldgevoel of die schaamte afneemt, je dit steeds minder en minder gaat doen.

Geïdentificeerde motivatie

Dan komen we bij de volgende vorm van motivatie, geïdentificeerde motivatie. Hierbij zal je gemotiveerd worden om iets te doen door de uitkomst die aan je actie vast hangt. Wil je bijvoorbeeld graag een kilootje minder wegen en ben je gemotiveerd om te sporten, omdat je weet dat sporten je zal helpen om af te vallen? Dan is die motivatie om te sporten geïdentificeerde motivatie. Hoewel dit al een betere vorm van motivatie is, zijn er nog 2 vormen van motivatie die je beter zullen helpen en waar we eigenlijk naar willen werken.

Geïntegreerde motivatie

De eerste is geïntegreerde motivatie. Bij deze vorm van motivatie zijn we gemotiveerd om te sporten en bewegen omdat het sporten en bewegen aansluit bij de persoon die we zijn en de waarden en normen die je als persoon hebt. Ik neem mezelf even als voorbeeld. Ik vind een gezond, actief leven belangrijk en hecht daar veel waarde aan. Vandaar ook dat FITFAQS bestaat. Vanuit die waarde die ik aan bewegen en sporten hang, is het belangrijk voor mij dat ik ook zelf voldoende sport en actief ben. Die motivatie om te sporten is dus geïntegreerd in de waarden en normen die ik als persoon heb.

Interne motivatie

Dan komen bij de laatste vorm van motivatie en ook de beste vorm, interne motivatie. Dit komt er gewoon op neer dat je gemotiveerd bent om iets te doen, simpelweg omdat je het leuk vindt. Dit is ook de motivatie waar we naartoe willen werken, want als we intern gemotiveerd zijn, zullen we niet alleen starten met sporten en bewegen, maar zullen we het ook blijven doen.

Jouw motivatie

Oke, even een recap! We hebben de verschillende vormen van motivatie overlopen en we weten dat hoe meer jouw motivatie zich aan de rechter kant van het spectrum bevindt, hoe meer je geneigd zal zijn om te blijven sporten en bewegen. Nu kan je voor jezelf nagaan wat jouw motivatie is. Als je weet waar jij je op dit moment bevindt, dan kunnen we nagaan wat je moet doen om naar een geïntegreerde of interne motivatie te gaan.

Zelfdeterminatietheorie

De zelfdeterminatietheorie zegt dat er 3 belangrijke zaken zijn waar we rekening mee moeten houden als we iemand anders of als je jezelf wil motiveren.

Autonomie

Eerst en vooral, moet je de nood aan 'autonomie' ondersteunen. Dit kan je doen door bij elke ingeplande training jezelf altijd 2 opties te geven waaruit je kan kiezen. Op het moment zelf beslis je dan welke workout je het leukst vindt en dus gaat doen. Zo kan je jezelf voor de keuze zetten om te fitnessen of om buiten te joggen, maar je kan ook kiezen uit het lopen van parcour-A of parcour-B. Doordat je de nood aan autonomie ondersteunt, zorg je er voor dat je een activiteit kiest die je leuk vindt, wat de interne motivatie zal vergroten.

Verbondenheid

Het tweede belangrijke dat je moet doen om interne motivatie te ondersteunen, is verbondenheid creëren. Dat klinkt heel vaag, maar wat we hiermee bedoelen, is dat je gewoon mensen nodig hebt die je helpen.

Zoek vrienden waar je mee kan gaan sporten. Durf ook nieuwe mensen op te zoeken. Zeker wanneer je merkt dat je niet onmiddellijk op ondersteuning kunt rekenen van je huidige vrienden. Er zijn in jouw buurt zeker loop-, fiets- of zwemgroepen en clubs die bij jou passen. Keuze genoeg.

Competenties

Om meer intern gemotiveerd te zijn, is het belangrijk dat jouw competenties ondersteund worden. Dat is een moeilijke manier om te zeggen dat je ervoor moet zorgen dat je merkt dat je vooruitgang maakt. Dit kan je doen door korte, middellange en lange termijndoelen op te stellen. Zo kan je objectief en duidelijk zien wat jouw progressie is.

Samenvatting

Zorg je er dus voor dat je zowel je autonomie, verbondenheid en competentie ondersteunt en zo je interne motivatie vergroot.

Good job! De eerste heel belangrijke stap is gezet. Hier mag het natuurlijk niet bij blijven. Denk na over alles wat we hier besproken hebben en bekijk in de loop van de week de video eens (opnieuw). Probeer dan naar manieren te zoeken om dit in jouw leven te integreren.

Succes! YOU GOT THIS!
Koen

Wil je samen met ons werken aan een gemotiveerde omgeving en je verbondenheid ondersteunen? (knipoog)
Super! Word lid van ons team door te klikken op de knop hieronder.

Motivatie om te sporten en hoe blijf je gemotiveerd?
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x