Hoe verminder je examenstress?

18 juli 2019

Hoe verminder je examenstress?

Hoe verminder je examenstress? 

De blok en examenperiode is en maand en half van enorm veel stress, lange dagen studeren met weinig slaap en beweging, in de hoop zo goed mogelijke resultaten te behalen. Die zware stress die je voelt in zo’n blok of examenperiode wil je op zen minst verminderen. Om jou te helpen, bespreken we hieronder of in deze video hoe sporten en bewegen ervoor kan zorgen dat je minder stress hebt in de blok en examenperiode, maar ook hoe dit ervoor kan zorgen dat je betere punten zal halen. 

Wat is stress?

Het is logisch dat we eerst moeten weten wat we onder stress verstaan, anders wordt het nogal moeilijk om het te verminderen. Er zijn heel veel definities, heel brede en heel nauwe. Wij hebben hier gekozen voor een brede definitie die al volgt gaat: Stress is een gevoel dat mensen hebben als ze overbelast zijn en moeite hebben om aan hun eigen of andermans eisen te voldoen. 

Ik denk dat dit wel helemaal overeenkomt met het gevoel dat je tijdens een examenperiode hebt, want je bent belast met een grote hoeveelheid aan cursussen en studiemateriaal en je hebt (soms) het gevoel dat je gewoon niet aan de eis van je professor of leerkracht kan voldoen. Al dat studiemateriaal verwerken voor je examen brengt stress met zich mee. 

Hoe stress verminderen?

Er zijn enorm veel manieren om je stressniveau te verlagen. Je kan preventief werken door in de lesperiode alles goed bij te houden, maar je ook tijdens je blok en examenperiode gaan sporten. Dit lijkt misschien heel tegendraads, want als je gaat sporten, verlies je tijd die je achter je boeken kan besteden. De wetenschap liegt niet en er zijn enorm veel studies die het positieve effect van sport op stress, maar ook op je geheugen en concentratie, aantonen. 

Eerst en vooral zorgt fysieke activiteit er in het algemeen voor dat je stressniveau daalt. Studies tonen aan dat personen die 3 of meer keer per week fysiek actief zijn, minder tekenen van stress, depressie en wantrouwen vertonen dan personen die niet of minder dan 3 keer per week fysiek actief zijn. Dus minstens 3x per week aan fysieke activiteiten doen, zal je al helpen om minder stress te hebben. 

Hoe lang moet ik sporten?

Daarnaast hoef je helemaal niet lang fysiek actief te zijn. Drie tot vier keer 30 minunten fysiek actief zijn, is het minimum. Men ziet ook dat het nog beter is om dagelijks 20 tot 30 minuten te gaan lopen, fietsen of sporten. 

Andere effecten van meer bewegen?

Tot nu toe hebben we alleen gesproken over het effect van actief zijn en sporten op de stress die je ervaart, maar studies hebben ook aangetoond dat fysieke activiteit een positief effect heeft op je concentratievermogen. Een beter concentratievermogen zal ervoor zorgen dat je je tijd veel nuttiger  besteedt dan wanneer je een hele dag op je stoel zou zitten achter je bureau.

Studies zagen dat die verbeterde concentratie er alleen was wanneer je een inspanning doet aan een matige intensiteit. Ga je all-out  tot je erbij neervalt, dan zal je concentratie er geen baat bij hebben. 

Naast een betere concentratie, zal een half uur lichte tot matige fysieke activiteit ervoor ook voor zorgen dat je dingen beter onthoudt. Dit effect was vooral zichtbaar wanneer het om herhaling ging. Wanneer men personen iets liet studeren, daarna een half uur liet joggen en dan een test liet afleggen, scoorde deze mensen veel beter dan mensen die na hun studiesessie passief waren en niets deden. Dit doet wetenschappers vermoeden dat fysieke activiteit ervoor zorgt dat je informatie beter zal verwerken en ze zo beter onthoudt. 

Conclusie

Het feit dat je fysieke activiteit ervoor zal zorgen dat je concentratie verbeterd en dat je makkelijker dingen zal onthouden, zorgt er ook voor dat jij je beter voorbereid zal voelen op je examens, waardoor je stress ook zal verminderen. 

Ik denk dat de boodschap die ik hier wil meegeven wel duidelijk is. Ga tijdens je blok- en examenperiode dagelijks 30 minuten sporten en je zal merken dat dit enorm veel voordelen met zich meebrengt.

Wil je inspiratie en workouts om die actieve pauzes in te vullen? Klik hier OF ga naar ons YouTube kanaal en abonneer je voor nieuwe video's.

Tot snel!
Koen

Hoe verminder je examenstress?
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x