Hoe starten met fitness?

5 november 2018

Hoe starten met fitness?

Hoe starten met fitness?

Je wil naar de fitness gaan, maar eigenlijk heb je geen flauw idee wat je daar moet doen. Wel al gewoon aan de fitness, maar gebruik je enkel de vaste toestellen? Dan is het hoog tijd om met losse gewichten te leren werken! Variatie CHECK, more fun DUBBEL CHECK! Wij overlopen voor jou fitness basisoefeningen.

Start to fitness

Voor we beginnen met het overlopen van enkele oefeningen, moet je weten dat je meer dan alleen krachttraining of cardio* kan doen in een fitness. Ook HIIT (high intensity interval training) is heel populair en er zijn sportscholen die groepsessies geven over vanalles en nog wat. Let’s get to the basics!

* = Wil je meer weten over krachttraining of cardio? Klik op de trainingsvorm waar jij interesse in hebt.

5 Fitness basics

Het gaat hier over fitness voor beginners dus overlopen we nog even onze 5 gouden regels. Meestal gaat men er van uit dat je dit weet en toepast maar we sommen ze voor jou graag nog eens op.

1) Breng een handdoek mee

Er is niets vervelender dan de eerste keer te beseffen dat een handdoek had moeten meenemen. Mega hard zweten en daarna het materiaal dat je net hebt gebruikt niet proper kunnen maken? NOT DONE…

2) Veiligheid eerst

Moest ik alle genante en gevaarlijke momenten in onze powerzaal op film hebben (inclusief die van mezelf in the early days) dan hadden Koen en ik nu geen fitness- maar een blooper YouTube-kanaal. Zorg ervoor dat je weet hoe je een toestel moet gebruiken. Verander de instellingen NIET wanneer iemand bezig is. (Lees: trek niet random aan knoppen.) Gebruik klemmen en ringen om losse gewichten vast te maken aan je barbell of dumbell.

3) Ruim op

SUPER EASY dus doe het ook! I know, zeulen met schijven is niet leuk maar zie het als een extra set in je training.

4) Gebruik niet alles tegelijk

We weten dat je soms wel eens een circuit wil doen, dat doen wij ook en dat is ok. Probeer gewoon niet heel de fitness in te palmen. Doe je geen circuit, hou je dan bij 1 oefening en werk deze af alvorens je naar de volgende gaat. Is het rustig? Dan kan je al wel eens wat oefeningen combineren. Use your common sense!

5) Focus op jezelf

Je hoeft echt niet asociaal te zijn maar het mag wel. Koptelefoon op en gaan!

Wat we echt bedoelen hiermee: Vergelijk jezelf niet met iemand anders en heb respect voor andere mensen hun pravicy.


Fitnessoefeningen

We overlopen alle oefeningen grondig in deze YouTube-video. Hieronder vind je een korte samenvatting.

Fitness basisoefeningen

1) (Drop it like a) Squat

2) Lunge (Nope, not the food #lunch)

3) Hip thrust (Because hips don’t lie)

4) Bench press (Nope, not coffee #frenchpress)

5) Pull ups (NL: optrekken, ook wel #patsergedrag)


Oefeningen voor thuis

1) (Drop it like a) Squat (again but in a different way)

2) Lunge (Nope, still not the food #lunch)

3) Bridging

4) Push ups

5) Table pull ups


VEEL PLEZIER EN SUCCES!

YOU. GOT. THIS.

Ingster

Hoe starten met fitness?
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x