Hoe krijg je een summerbody?

11 mei 2018

Hoe krijg je een summerbody?

De maand lente is van start gegaan. Het weer begint beter te worden en de zomer is in aantocht. Dit wil zeggen: mooi weer, vakanties aan het strand en natuurlijk ook summer bodies.

WAT ZORGT VOOR DAT MOOIE UITZICHT?

Wat bepaalt nu juist of je six-pack, je billen of eender welke andere spieren er zo goed uitzien? Eigenlijk kan je alles samenvoegen onder twee parameters die je zomerlichaam hoofdzakelijk zullen bepalen. Dit zijn je vetpercentage en je spiervolume.

VETPERCENTAGE

Laten we beginnen met het vetpercentage. Dit is de hoeveelheid vetten die opgeslagen zijn in je lichaam. Het grootste deel van het voedsel dat je doorheen de dag eet maar niet verbruikt, wordt omgezet in vetten. Deze vetten worden gestockeerd in je lichaam om op een later tijdstip, wanneer je lichaam in energienood zou komen, te verbranden.

Als je energieopname doorheen de dag veel groter is dan je energieverbruik, dan zal je lichaam het teveel aan energie omzetten in vetten. Deze zullen vooral vlak onder de huid gestockeerd worden. Je vetpercentage zal stijgen en je spieren zullen minder zichtbaar zijn door het laagje vet dat boven je spieren komt te liggen. Indien je dus graag een summer bodywil, is het eerst en vooral belangrijk dat je energieopname zeker niet groter is dan je energieverbruik. Om je energieopname en -verbruik te bepalen, zijn er verschillende apps die dit voor jou kunnen berekenen zoals Myfitnesspall of de website van het voedingscentrum.

Een tweede iets dat je kan doen, is de hoeveelheid vetten die je eet vervangen door proteïnen. Zorg ervoor dat je ongeveer 1,7g (vrouwen) tot 2,0g (mannen)  proteïnen per kg lichaamsgewicht eet op een dag. Een man van 80 kg zal dan 160g eiwitten eten, verdeelt over drie tot vijf maaltijden. Voor een vrouw van 60kg komt dit op 102g proteïnen verspreid over de dag.

SPIERVOLUME

Natuurlijk wordt deze toename in het eten van proteïnen ook vergezeld door krachttraining. Dat brengt mij bij de tweede parameter die bepaalt hoe afgelijnd je lichaam is, nl. je spiervolume. Het is natuurlijk maar al te logisch dat hoe groter je spieren zijn, hoe beter ze zichtbaar zullen zijn. Dit wil zeggen dat als je een afgelijnd lichaam wil, je fitness- of krachttrainingen het doel moeten hebben om je spiervolume te vergroten. Dit doe je best via de herhalingsmethode waarbij je 3 sets van 8 tot 12 herhalingen zal doen met een gewicht waarmee je net deze 3 sets kan afwerken. Wil je hier nog meer over weten, lees dan zeker dit artikel over hoe een krachtschema eruit ziet.

CONCLUSIE

Nog even kort samenvatten waar je op moet letten als je voor de summer body wil gaan.

Als eerste zorg je er dus best voor dat je krachttrainingen je spiervolume doen vergroten. Ten tweede is het belangrijk dat je vetpercentage aan de lage kant is. Als dit te hoog is, zal je ondanks een groot spiervolume toch geen strak afgelijnde spieren zien.

Wil je graag meer visuele uitleg rond summer bodies klik dan hier.

Koen

Hoe krijg je een summerbody?
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x