Hartslag meten via polsmeting of via een borstband

24 december 2018

Hartslag meten via polsmeting of via een borstband

Hartslag meten via polsmeting of via een borstband

Uit mijn 1e en 2e bachelor LO is er me altijd 1 ding heel erg bijgebleven, namelijk dat een borstband je hartslag zo goed als perfect meet, terwijl polsmetingen in de verste verte niet zo nauwkeurig zijn. Ondertussen zijn we een paar jaar verder en zo goed als elke fitnesstracker en sporthorloge gebruikt nu polsmetingen om de hartslag te bepalen. Je zou dus denken dat polsmetingen ondertussen evengoed werken als een borstband. Of dat nu echt het geval is, gaan we hier uitzoeken.

Om na te gaan hoe dicht de polsmetingen komen bij de borstband, heb ik een test gedaan met mijn Polar M600. Ik ben zowel nagegaan wat de verschillen zijn tijdens intervaltrainingen als tijdens duurlopen aan een constant tempo.

Sporthorloges achtergrond

Zo goed als alle Polar horloges kunnen gekoppeld worden aan een borstband of kunnen zonder band gebruikt worden en dan gebeurt de meting dus via de pols. Aangezien ik deze test niet gedaan heb met elke hartslagmeter die zowel een pols als borstbandfunctie heeft, zijn er kleine verschillen mogelijk in uitkomst. Het kan dus zijn dat ander sporthorloges een iets andere resultaat bekomen deze hier beschreven. De grote bevinden zullen echter hetzelfde zijn, omdat de technologie in elk van deze horloges wel hetzelfde is.

Interval vs. cardio

Tijdens het meten van mijn intervaltrainingen was het verschil tussen de borstband en de pols enorm groot. Of het nu om korte intervallen ging van een tiental seconden, zoals tijdens een heuveltraining of om intervallen van een minuut, de polsmetingen waren eigenlijk nutteloos in vergelijking met deze van de borstband.

Hartslagmeting met behulp van polsmeting tijdens een intervaltraining van 9 keer 400 meter

Hartslagmeting met borstband tijdens een intervaltraining van 9keer 400 meter

In de grafieken zie je heel goed hoe de borstband heel nauwkeurig stijgingen en dalingen in hartslag vastlegt. Wanneer ik dezelfde training meet met de polssensor, zie je een grote wirwar aan pieken en dalen die alles behalve mijn echte hartslag weerspiegelen.

De intervaltrainingen met de hartslagmeter ter hoogte van de pols zijn dus niet bruikbaar in dit geval. Of de polsmeting even nutteloos is tijdens tempo- en duurtrainingen waarbij je aan een constante snelheid loopt, daar zullen we nu achterkomen.

Duurtrainingen en hartslagmeting

Waardoor ontstaat dat verschil tussen de borstband en de polsmeting? Wel, dit komt door de manier waarop ze de hartslag meten. De borstband meet direct de elektrische activiteit van je hart en de pompwerking ervan. Doordat hij dicht bij je hart en vrij vast rond je borstkas zit, is er weinig kans dat hij loskomt en stukken niet meet.

De polssensor meet niet de elektrische activiteit maar de hoeveelheid zuurstof die door je aderen stroomt. Dit doet hij door het groene licht dat zo kenmerkend is aan elke sporthorloge met polsmeting. Deze metingen zijn een veel grotere afgeleide van de hartslag. In rust en tijdens tempotrainingen wanneer je hartslag heel constant is, kan de polsmeting wel nog relatief nauwkeurig je hartslag bepalen. Als je hartslag echter veel begint te schommelen zoals tijdens een intervaltraining, dan zit er een te grote fout op de polsmeting.

Maak dus voor jezelf uit waarvoor je een sporthorloge wil gebruiken alvorens je er eentje aanschaft.

Wil je meer concrete info over verschillende fitnesstrackers en sporthorloges? Lees dan de blog over de Fitbit Versa, de Polar M600 of Fitbit Flex 2. Wil je liever eerst alle opties leren kennen voordat je specifiek op zoek gaat naar jouw perfecte smartwatch? Kijk onderstaande video en you know where to start!

Koen


Hartslag meten via polsmeting of via een borstband
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x