Fitbit flex 2 Review

10 december 2018

Fitbit flex 2 Review

Fitbit flex 2 Review

De beste basic Activity tracker

Is je doel om x aantal passen per dag te zetten of een bepaalde hoeveelheid aan calorieën te verbranden? Activity trackers zijn een must om dit objectiever bij te houden. In deze review gaan we na in hoeverre de Fitbit Flex 2 zijn naam als "beste basic fitnesstracker" waarmaakt.

Wat is de Fitbit Flex 2

De Fitbit Flex 2 is een dunne fitnesstracker zonder scherm. De tracker zelf is zo’n 3 cm groot en je plaatst hem gewoon in het silicone bandje dat standaard bij de tracker zit. Je kan van de tracker ook een ketting maken of een metalen armband. De Flex 2 kost €80 en in de doos zit standaard een small en een large siliconen bandje. Of je nu brede of smalle polsen hebt, de tracker zal sowieso passen.

Bruikbaarheid van de Fitness Tracker

De flex 2 heeft dus geen scherm en afhankelijk van wat je zoekt in een fitness tracker zal dit een voordeel of een nadeel zijn. Ikzelf vind het een groot voordeel, want dan kan ik hem gewoon tussen een paar bandjes dragen waardoor het nog minder opvalt. Hiernaast zorgt dit er ook voor dat ik gewoon een klassiek horloge kan dragen en dat ik niet verplicht ben om mijn activity tracker ook als horloge te gebruiken. Ik ga eerlijk zijn, ik haat het om een activity trackers met horloge functie te moeten dragen als ik in mijn 'deftige' kledij (lees: niet sportkledij) rondloop.

De functies van deze Fitbit

Dan komen we bij het belangrijkste: wat meet de Flex 2 en hoe goed zijn de metingen? Zoals ik al zei, meet hij de basics, namelijk je stappen, je calorieverbruik en je slaap. Dit lijkt misschien niet veel maar als je een tracker zoekt die je helpt een actieve levensstijl bij te houden, dan heb je niet meer nodig.

Ik heb de stappenteller en de calorieverbruik metingen van de flex vergeleken met dat van mijn Polar M600 sportswatch en A360 activity tracker. Ik ga toegeven dat de Flex veel minder error en variabiliteit aangaf dan ik had verwacht.

Wat de stappen betreft, had ik op het einde van de dag een kleine 100 stappen minder op de Flex dan het geval was bij mijn Polar toestellen. Bij het calorieverbruik registreerde de Fitbit ongeveer 150 calorieën minder dan mijn Polar horloges. Deze verschillen zijn waarschijnlijk te wijten aan het feit dat Flex 2 geen hartslag meet. Dat is ook meteen een van de grootste nadelen van deze Fitbit fitness tracker.

Wanneer je workouts afwerkt, herkent de Fitbit deze ook automatisch. Wil je gaan zwemmen, dan is ook dit geen probleem, want de Flex is waterbestendig  en zal automatisch herkenen dat je aan het zwemmen bent. Wat het automatisch een workout herkennen nog betreft, lukt dit bij mij enkel wanneer ik op jog tempo loop of rustig fiets. Mijn sprint of intervaltrainingen worden jammer genoeg niet herkend.

De Fitbit applicatie

Al deze zaken worden mooi bijgehouden in de Fitbit app. Hier Kan je in grafieken je stappen, calorieverbruik en slaap per week zien en bijhouden. Je slaap is vrij basic weergegeven en je krijgt enkel de opdeling tussen wakker, slapen en onrustig. Dit is nog altijd nuttig maar andere Fitbit trackers zoals de Fitbit Versa geven een uitgebreider inzicht over jouw slaap.

Community opties en uitdagingen

Er is nog iets dat ik wil bespreken, maar het heeft niet alleen met de Fitbit Flex 2 te maken. Het gaat nog wat verder over de Fitbit app, dewelke werkt met eender welk Fitbit product. Onder de tab community kun je challenges aangaan met je vrienden. Initieel dacht ik dat dit vrij 'lame' was en dat ik er geen gebruik van ging maken. Nadat ik Inge en nog wat vrienden had toegevoegd en uitgenodigd voor een challenge, nam mijn competitieve ziel het over. Ik ga toegeven dat dit vrij veel plezier geeft, vooral ook omdat ik voortdurend aan de leiding lag en uiteindelijk ook gewonnen heb.

Inge speaking: "Yeah right!"

Heb jij een Fitbit of ben je van plan de Fitbit Flex te kopen? Vergeet ons dan zeker niet toe te voegen als vriend zodat we jou kunnen uitdagen voor wekelijkse challenges! Klik hier voor meer info.

Conclusie

Als besluit stel ik vast dat de Fitbit flex 2, voor zover ik weet, de beste basic fitness tracker is. Als je iemand bent die een actieve levensstijl wil met hier en daar een workout, dan is dit de perfecte tracker. Wil je toch wat meer info halen uit je activiteit dan zijn er andere trackers die meer aan jouw eisen zullen voldoen.

Koen

Fitbit Links

Fitbit Flex 2 (Klik hier)